Laatst is een van onze collega’s met zijn gezin naar het altijd blije Disneyland Parijs geweest. Als je daar voor de eerste keer heen gaat, is dit een soort onderdompeling in positieve vibes. Je wordt bij binnenkomst ontvangen door lachende mensen in de categorie 'blij ei', die alles op alles zetten om het jou naar de zin te maken. Aan elk klein detail is gedacht voor groot en klein.

Leuk deze weekendbeleving, maar wat moet ik er mee? Nou, in dit geval willen wij graag een gelijkenis trekken tussen wat Disney verstaat onder de “Customer Experience” en wat in recruitment de “Candidate Experience” heet. Het gaat om de beleving van de klant en de sollicitant. Candidate Experience is de beleving die een sollicitant doormaakt bij ieder onderdeel in het wervingsproces. Iedere onbenulligheid kan belangrijk zijn, de communicatiestijl, de snelheid, de vriendelijkheid, de eerlijkheid, en nog meer.

Toekomstige collega’s willen graag weten wat zij mogen verwachten van het bedrijf, de functie en de cultuur. Als zij vooraf horen of lezen dat het bedrijf informeel en open is en bij het eerste gesprek al tegen de spreekwoordelijke bureaucratische muren aanlopen, dan zijn de verwachtingen overduidelijk niet goed gemanaged. Een beetje te vergelijken met een kindvriendelijk park waar kinderen niet worden toegelaten.

Hoe kan een organisatie dat beter doen? Zet de totale beleving van de kandidaat als potentieel nieuwe collega centraal. Doe wat je belooft, geef eerlijke feedback, informeer als er vertraging op de lijn zit, en vergeet niet…..ook al wijs je iemand af, deze persoon kan een positief beeld van jou als werkgever overhouden en de wereld is vaak klein.

Wil je eens een kritische blik op jouw Candidate Experience hebben en weten waar het beter kan? Wij helpen je graag met tips en tricks! Wij worden beloond op inspanning en dat is al mogelijk vanaf één dag per week. Je krijgt hiervoor kennis, kunde en tools!
Meer weten? Bel of mail ons: bericht@peperco.nl / 085-8772459